Mala by byť nehnuteľnosť obývaná, alebo voľná pri jej predaji?

Dátum vytvorenia: 17.12.2021
 

 realitny-agent-ukazuje-prazdny-dom-pre-manzela-a-manzelkuPredaj pôvodného bývania pred nasťahovaním sa do nového domu

Keď príde na rozhodnutie, či predávať dom, alebo byt, kým je stále obývaný, väčšina majiteľov nemá veľmi na výber. Ak v ňom sami bývajú, nie je často iná možnosť, ako ho najprv predať a až potom sa presťahovať do nového. Pri prenájmoch sú zasa vlastníci viazaní zmluvou a každý z nich dúfa v úspešný predaj skôr, ako sa nájomníci odsťahujú. V opačných a zriedkavejších prípadoch je zasa isté, že príbytok bude prázdny, lebo je nový, alebo ho musel majiteľ náhle opustiť. Stáva sa však, že sa ocitnete i v situácii, kedy máte príležitosť rozhodnúť sa, či nehnuteľnosť ponúkať prázdnu, alebo obývanú. Obe alternatívy majú svoje prednosti, ale aj isté nevýhody.
 

Prázdna nehnuteľnosť

Výhody:

  • Predávajúci, či už je to sám vlastník, alebo realitný agent, nemá obmedzený prístup a prehliadka nehnuteľnosti sa môže uskutočniť kedykoľvek, i neplánovane.
  • Nenastanú nedorozumenia, ani nemilé prekvapenia ohľadom poriadku a čistoty.
  • Agenti sa zvyknú vydať cestou najmenšieho odporu a z dvoch podobných objektov ponúkať ten neobývaný nielen ako prvý, ale aj častejšie.
  • Klient má možnosť úprimne a otvorene vyjadriť svoje dojmy priamo na mieste, čo v prítomnosti majiteľa nebýva vždy pravidlom.
  • Agent smie zasa ukázať záujemcovi všetko to, čo uzná za vhodné, bez ovplyvňovania vlastníkom.
  • Prázdny dom, alebo byt niekedy vytvára dojem väčšej priestrannosti.
  • Niektorí kupujúci si dokážu zariadenie priestoru v mysli lepšie vizualizovať, ak nie je zaplnený.

Nevýhody:

  • Možné výdaje navyše, vynaložené na zatraktívnenie miesta inscenovaním interiéru.
  • Prázdny dom sa stáva lákadlom pre vandalov a niekedy žiaľ aj zlodejov.
  • Opustená nehnuteľnosť občas pôsobí smutne a menej príťažlivo.
  • Prípadné poruchy, alebo havárie nemusí majiteľ zaregistrovať včas.
  • Predstavivosť ohľadom zariadenia a obývateľnosti môže byť u niektorých kupujúcich limitovaná.
  • Nájdu sa klienti, ktorí pri prehliadke vyprázdneného domu, alebo bytu nadobúdajú pocit naliehavosti a psychologického tlaku k rýchlemu rozhodnutiu.
  • Je ťažšie navodiť atmosféru útulnosti.
  • Aj menšie chyby sú viditeľnejšie, vystupujú do popredia a kazia dojem.
  • Ak sa nehnuteľnosť dlhšie nepredáva, znamená to pretrvávajúce náklady na jej chod a údržbu.
  • Poistenie neobývaných objektov býva tiež vyššie.
 

Obývaná nehnuteľnosť

Výhody:

  • V mnohých prípadoch budí obývaný dom lepší dojem. Kupujúci nemusia špekulovať o účele jednotlivých miestností, či rozmiestnení nábytku.
  • Oveľa väčšia istota, že objekt nebude znehodnotený vandalmi.
  • Vlastník má lepšiu kontrolu pri nečakanej pohotovosti, vytopení, poruche plynu a podobne. V zime nehrozí prasknutie potrubia pôsobením mrazu.
  • Majiteľ má možnosť stretnúť sa so záujemcami osobne a pomôcť zodpovedať ich otázky.
  • Nestáva sa, že by domáci zabudli na zaplatenie účtu za energiu, kým nehnuteľnosť sami obývajú.
  • Netreba platiť energetické účty a poistenie pre dve domácnosti súčasne.

Nevýhody:

  • Aktuálne zariadenie môže byť nevkusné a kaziť celkový dojem.
  • Nájomníci nemusia byť práve poriadkumilovní, alebo celkom stotožnení s potrebami údržby súvisiacej s predajom domu, či bytu.
  • Niektoré obhliadky by mohli byť bez prítomnosti majiteľa, čo nie je vždy príjemné.
  • V prípadoch cieleného aranžovania interiéru, alebo pri postupnom sťahovaní, sa môže nakopiť množstvo vecí, ktoré nemajú trvalé miesto, zavadzajú a nevyzerajú dobre.

Finálna komparácia

Či, a ako rýchlo sa nehnuteľnosť nakoniec predá, závisí v prevažnej miere od jej polohy a ceny. Pomôcť zvýšiť šance na úspech však môžu niekedy aj sekundárne faktory. Zvažovať ich je vhodné v širšom kontexte predaja.  
Ak má, napríklad, dom veľmi špecifický charakter, ktorému zostáva verné i zariadenie interiéru, ľahko sa stane, že pritiahne záujemcu s podobným vkusom. Vtedy nemusí byť na škodu ani stretnutie s vlastníkom, ktorý sa môže podeliť o svoje skúsenosti so zariaďovaním.
Ak je vnútorný priestor menší, ako u ponúk s podobnou polohou a cenou, je možno lepšie, s prihliadnutím aj na ostatné uvedené dôvody, nechať nehnuteľnosť prázdnu.
 
 
  • heluz.jpg
  • logo-stavmat.jpg
  • isover.jpg
  • buderus-aktualne-logo-75-75.jpg
  • csob_logoclaim-cmyk.jpg
  • schiedel_logo_2014_int_300dpi_rgb.jpg
  • xella-300-plus-140.jpg
  • logo-pfx.PNG
  • kontrakting-130-originalu.jpg
  • wienerberger.jpg
  • logo-bmi-bramac.JPG
  • rigips_logotype_cmyk.jpg
  • baumit.jpg
  • velux.jpg
  • schneider.jpg
  • inels.jpg
  • logo-elid-air-3-model-vs2.png
  • 1-jap-barevne-70percent.jpg
  • logo-bmi-icopal.JPG
  • abb_logo_print_cmyk-70-percent-velkosti.jpg
  • knauf_3-percent.jpg
  • geberit.jpg
  • hevolta_male-cierne.jpg